Mitä kahvilan jälkeen

Kuudes kahvikuppi


"Kahvilan etenemisestä ja omasta työskentelystä pidetään portfoliota pitkin matkaa. Työskentelystä tehdään sekä oma henkilökohtainen että koko ryhmän yhteinen portfolio. Lopussa arvioidaan kahvilan prosessia ja toimintaa: mikä onnistui, missä olisi voinut parantaa, miten henkilökohtaisesti onnistuin tavoitteissani ja miten me yhdessä?"
_________________________________________________________________________________ 

Kuvataide

DOKUMENTOINTI JA LOPPUARVIO
(1-3 oppituntia)

Kun kahvila lopulta suljetaan on loppujärjestelyn aika. Kaikki tavarat hoidetaan omille paikoilleen, roskat lajitellaan, lainatut tavarat palautetaan. Mikä on mennyt rikki korjataan. Kaikki osallistuvat tähän.

Loppusiivouksen jälkeen istutaan yhteen ja arvioidaan miten ollaan onnistuttu. Oma henkilökohtainen arvio tehdään omaan prtfolioon, mutta tärkeätä on myös antaa palautetta keskenään. Onhan kyseessä kuitenkin ollut aikamoinen yhteistyöproduktio!
Dokumentoinnin visuaalisuus on myös arvioinnin kohteena: valokuvat, piirrokset, videot. Miten onnistuitte tallentamaan kaiken? Kuka kuvasi ja editoi? Entä sisällöllinen puoli, miten tekstiä syntyi? Viimeistään nyt voi myös miettiä halutaanko jakaa tietoa Music Cafe:sta muille. Onko innokkuuttta editoida aineistosta artikkeli tai dokumentti ja tarjota johonkin mediaan?

 

Yrittäjyyskurssi

LOPPUARVIOINTI JA ITSEARVIOINTI (kesto 2 oppituntia)
Kahvila on sulkenut ovensa ja on tilinteon hetki:
  • Sovitaan, kuka palauttaa mahdolliset lainatavarat ja mietitään, miten kiitetään yhteistyökumppaneita (kortti esim. kahvilaa esittävästä valokuvasta)
  • Lasketaan kahvilan tuotto ja jaetaan voitot ennalta sovitun mukaisesti
  •  Arvioidaan kahvilan toimintaa yhdessä: mikä onnistui, missä olisi voinut parantaa? Apuna käytetään dokumentaatiota (kuvat, videot).
  • Kirjataan oppimispäiväkirjaan mitä itse sai irti kahvilan toiminnasta ja miten itsetuntemus kasvoi: pohditaan missä oli hyvä ja miten sitä voisi tulevaisuudessa hyödyntää.
  • Mahdollisuuksien mukaan hyödynnetään Yritys hyvä -kilpailua ja osallistutaan kilpailuun ryhmänä tai yksilöinä http://www.opinkirjo.fi/fi/opettajat_ja_ohjaajat/yrittajyyskasvatus/yritys_hyva_-kilpailu
  • Kahvilaidealla voi osallistua myös Yhdysvaltain lähetystön yritysideakilpailuun. Kilpailun alkuerät ovat kirjalliset ja ne tuotetaan englanniksi. Hyyödynnetään englannin kurssia kilpailutyötä valmistettaessa.

 

Musiikki

LOPPURAPORTOINTI JA ITSEARVIOINTI (1 oppitunti)
Kahvila on purettu ja laulut laulettu. Käykää yhdessä ryhmänne kanssa läpi prosessi alun visioinneista loppuroudaukseen asti. Käyttäkää apuna kokoamaanne materiaalia: kuvia, äänitteitä, videoita. Miettikää yhdessä ja erikseen mitä olette oppineet, mitkä asiat onnistuivat, mitä olisi voinut tehdä toisin.

Jos ryhmänne on iso ja syntyi useita musiikkikahviloita, tehkää myös vertaisarviointi. Antakaa palautetta toistenne musiikkihetkistä.