Käytännön suunnittelu

Kolmas kahvikuppi


Visiot on visioitu ja unelmat unelmoitu. Kun suuntaviivat on luotu ja päätökset tehty, on aika siirtyä käytäntöön. Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty, joten tee tämän osion tehtävät huolella, ennen siirtymistä varsinaiseen rakentamistyöhön.



Musiikki

OMA KAHVILA (Kesto 1-2 oppituntia)


Tässä tehtävässä mietitään oman pienryhmän kiinnostuksenkohteita ja vahvuusalueita sekä lähdetään suunnittelemaan omaa musiikkikahvilaa niiden pohjalta. Suunnitellessa voidaan hyödyntää myös edellisessä visiointitehtävässä syntynyttä materiaalia.
Miettikää kokoonpanoa ja työnjakoa. Mitkä ovat itse kunkin tavoitteet ja toiveet soittamisessa, laulamisessa ja biisinteossa? Tämän pohjalta päättäkää:
  • Kuka säveltää, sanoittaa ja sovittaa vai tekevätkö kaikki kaikkea?
  • Soitin/laulujaot
  • Esiintyykö kahvilassanne myös ulkopuolisia muusikoita?
  • Käykää läpi edellisessä visiointitehtävässä syntyneitä ideoita. Mitä niistä voisitte kenties lähteä viemään eteenpäin?
  • Tuotannolliset asiat: kaivakaa kalenterit esiin, laatikaa harjoitusaikataulu ja –paikat. Minkälaista tekniikkaa ehkä tarvitsette esitystenne toteuttamisessa?
Laatikaa työsuunnitelma Google Driveen. Jälleen esitelkää se muulle ryhmälle. Antakaa palautetta. Ehdotelkaa parannuksia.

Pyrkikää noudattamaan työsuunnitelmaa. Se saa elää ja muuttua, mutta hyvin tehty suunnitelma luo prosessille raamit ja antaa ryhtiä työskentelyyn.


Kuvataide 

VISUALISOI JA SISUSTA


Oletteko perustamassa kahvilaa sisätiloihin vai ulos? Molemmissa on puolensa: sisätiloissa ollaan turvassa sateelta, tuulelta ja tuiskulta, kun taas sään armoilla oleva ulkoilmakahvila tavoittaa nopeasti yleisönsä, ja vidaan toimia ilman tilavuokria ym. Sisätila sopii paremmin pysyvämpään kahvilatoimintaan. Pihakahvila taas sopii väliaikaiseksi pop up -kahvilaksi, jonka voi toteuttaa vaikka jonkun tapahtuman yhteyteen.


Käpylän lippakiska, Helsinki (kuva AV)

Mietittävää ennen kuin alatte tehdä tehtäviä:

  • Tila: mihin sijoitetaan ja mitä? Tarjoilu, istuinpaikat, esiintyminen, hygieniatilat kahvin keittämiselle ja tiskaamiselle...
  • Seinät: seinämaalaus, taulut, tilanjakajat, sermit...
  • Kalusteet: pöydät, tuolit, tarjoilu, tiski...
  • Värit: Miten väri vaikuttaa tilassa?
Erilaiset väriteoriat esimerkiksi Johannes Ittenin väririnnastukset.
Hyvä työkalu värien suunnitteluun on Color Scheme Designer.
Esimerkkejä aiheeseen liittyvistä kiinnostavista sivustoista ja artikkeleista löydät linkkisivulta.
Valo: minkälainen valaistus, lamput, päivänvalo...


TEHTÄVÄ 3
(n. 3-4 oppituntia, yksilötehtävä)

VISUAALINEN MALLINNUS KAHVILATILASTA


Suunnitelmien visuaaliset mallinnukset voivat olla pohjakuvia 2D, 3D-kuvia, kaluste-esitteitä, perspektiivikuvia, seinäprojektioita, materiaalinäytteitä, tapetti- ja värimalleja jne. Mallinnukset auttavat havainnollistamaan suunnitelman ja toimivat toteutuksen ohjenuorana. (kuva AV)

Tehtävävaihtoehtoja on kaksi. Tee se tehtävä, mikä parhaiten palvelee tulevaa kahvilaanne.

SISUSTUS SISÄTILAAN 

Hankkikaa yhdessä valitsemastanne tilasta rakennuspiirrokset tai ottakaa tilasta mitat (leveys, syvyys, korkeus, ikkunoiden ja ovien paikat).

  • Piirrä kahvilan pohjakuva mittakaavassa 1:20 (1cm = 20cm). Määrittele ilmansuunnat. Merkitste pohjakaavaan huonekalujen sijainnit ja kiinteät kalusteet, esim. keittiökalusteet.
  • Tee joko 2- tai 3-ulotteinen mallinnus, jossa havainnollistat tilan väri- ja valotunnelmaa. Sijoita mittakaavan ymmärrettävyyden vuoksi tilaan ihmishahmo. Toteutustapa on vapaa. Se voi olla kuvankäsittelyohjelmalla tehty perspektiivikuva, vapaalla kädellä toteutettu akvarellimaalaus tai vaikka kolmiulotteinen pienoismalli.
  • Mallinuksen yhteyteen on hyvä liittää selventäviä tekstejä, kalustemalleja, materiaali-, tapetti- ja/tai maalinäytteitä. 
ULKOILMAKAHVILA
  • Piirrä kahvilan pohjapiirros karttakuvaan valitusta paikasta mittakaavaan 1:20 (1cm = 20cm). Määrittele ilmasuunnat, ja merkitse kuvaan mahdolliset korkeuskäyrät maastossa, muut rakennukset, puiston penkit, roskakorit, sähkötolpat ym. Hahmottele pohjapiirrokseen myös puut ja pensaat, ja merkitse kojun ja mahdollisten kalusteiden sijainti oikeassa mittakaavassa. Miten on tarkoitus huomioida vuodenaika ja sääolosuhteet?
  • Valokuvaa kahvilan paikka, ja hahmottele valokuvasi päälle visiosi kahvilasta. Voit tehdä suunnitelman "leikkaa-liimaa"-menetelmällä tai digitaalisena kuvanmuokkauksena. Sijoita kuvaan ihmishahmo mittakaavan ymmärrettävyyden vuoksi. Toteutustapa on vapaa. Se voi olla kuvankäsittelyohjelmalla tehty perspektiivikuva, vapaalla kädellä toteutettu akvarellimaalaus tai vaikka kolmiulotteinen pienoismalli. 
  • Mallinuksen yhteyteen on hyvä liittää selventäviä tekstejä, kalustemalleja, materiaali-, tapetti- ja/tai maalinäytteitä.  
 


Tarkoitus on tuottaa ryhmässä mahdollisimman monta erilaista ratkaisua, jotta olisi valinnanvaraa, kun yhdessä valitaan kehityskelpoisimmat ehdotukset jatkokehittelyyn. Pohtikaa vaihtoehtojen äärellä hyviä ja huonoja puolia: niiden estetiikkaa, taloudellisuutta ja käyttökelpoisuutta.


Varsinaisesta jatkokehittelystä ja toteutuksesta vastaa oma työryhmä (tehtävä 5.1)



TEHTÄVÄ 4
(2-3 oppituntia) 

KAHVILAN ESINEISTÖ


Perehdy aiheeseen! Selvitä alla olevat muotoiluun liittyvät perusasiat oppikirjan Kuvataide, visuaalisen kulttuurin käsikirjan avulla. Kappale muotoilusta löytyy sivulta 226-241.
  • muotoilu on viestintää
  • suunittelijan orientaatiokaavio
  • muodon etymologia
  • muotoilun historia
  • teollisen tuotteen analyysi
Vierailu muotoilu- ja designnäyttelyyn! 

Tässä muutama vinkki kohteesta:

Aiheeseen liittyviä sivustoja löytyy linkkisivustolta.




Designmuseossa on hyvä hakea inspiraatiota. Taustalla Sakari Kannoston teos sarjasta / from the serie Done: Done I (Norppa), 2014. (kuva AV)

Suunnittele musiikkikahvilaan sopiva astiasto
  • Ota suunnittelussa huomioon musiikkikahvilan teema: minkälainen “viesti” tulisi esineisiin liittyä, minkälaista “tarinaa” ne kertoisivat? Minkälainen estetiikka on yleensä kahvilassa hallitseva?
  • Mieti samalla kahvilatoiminnan luonnetta: minkälaiset ovat astiaston kestävyysvaatimukset? Entä puhdistettavuus?
  • Miten astiat olisivat mahdollisimman ekologisia ja samalla kustannukset pysyisivät aisoissa? Hankitaanko uutta, käytetäänkö olemassaolevaa, hyödynnetäänkö kierrätystä vai onko kertakäyttöastiat järkevin vaihtoehto?
 

Astiat ja ympäristö esteettisessä harmoniassa kahvila Berggassa Kallion kaupunginosassa. (kuva AV) 

 









Tehtävävaihtoehdot:

KIERRÄTÄ VANHA

Voit antaa vanhalle, käytetylle uuden elämän. Piirrä luonnoksia ideoistasi. Mieti, miten astian voisi kunnostaa täyttämään alkuperäistä tehtäväänsä. Tai maalata, koristella uusiksi, mutta huomioi myrkyttömyys tässä tapauksessa. Tee prototyyppi astiastosta, joka sisältää ainakin kahvimukin, teekupin, lautasen ja lasin. Liitä prototyypin yhteyteen selostus, miten kehittämääsi mallia voisi valmistaa helposti useita.
 
VALMIS ASTIASTO
Taloudelliset seikat ratkaisevat, onko varaa ostaa uutta. Kun taloudelliset reunaehdot on selvitetty, kartoita minkälaista designia on saatavilla. Tee kuvallinen esitys mallistosta, joka sopisi juuri teidän kahvilaan. Esityksen yhteydessä tulee näkyä hinta ja ostopaikka. Astiastoon kuuluu ainakin kahvimuki, teekuppi, lautanen ja lasi. Mikäli mallisto on kertakäyttöinen tulee perustella huolella sen ekologisuus. Ekologisesti mietittäviä kertakäyttöisiä astioita löytyy markkinoilta kohtalaisen helposti. Suomen luonnonsuojeluliitto on tehnyt laskelman, jossa selvitetiin kestoastioiden sekä perinteisten ja biohajoavien kertakäyttöastioiden luonnonvarojen kulutusta keskenään.


Tarkoitus on ryhmässä tuottaa mahdollisimman monta erilaista ratkaisua, joista yhdessä tehdään päätös. Pohtikaa vaihtoehtojen äärellä hyviä ja huonoja puolia: niiden estetiikkaa, ekologisuutta, taloudellisuutta ja käyttökelpoisuutta. Valitkaa yksi tai kaksi vaihtoehtoa jatkokehittelyyn. 

Jatkosta vastaa oma työryhmä, joka miettii myös mallistoon sopivan servettimallin, mahdolliset pöytäliinat ja muut kattaukseen ja koristeluun liittyvät seikat. (tehtävä 5.2)   

Yrittäjyyskurssi

TEHTÄVÄ 1: YRITTÄJYYS (kesto n. 1-2 oppituntia)
Mitä yrittämiseen liittyviä valmiuksia sinulla jo on?
Mitkä seikat yrittäjyydessä houkuttavat sinua?
Mitkä seikat yrittäjyydessä huolettavat sinua?
Onko yrittäjyys mielestäsi sinulle sopiva uravaihtoehto?
Diasarjassa esitellään yhdeksäsluokkalaisten ammatinvalintaan vaikuttavia perusteita. 
Mitkä niistä sinä jaat ja mitä lisättävää sinulla olisi tähän listaan?
Jaa ajatuksesi ryhmän toisten opiskelijoiden kanssa. Mitä yhteistä ajatuksissanne on?
  • Millaisia erilaisia yritysmuotoja on olemassa? Tutustu eri yritysmuotoihin esim. täällä http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yritystoiminnanabc/yritysmuodot_ja_liiketoiminta/ ja pohdi millaiseen yritykseen kukin yritysmuoto olisi sopivin. Jos kahvilasta olisi tulossa pääasiallinen työsi, minkä yritysmuodon valitsisit ja miksi? Kirjoita vastaukset oppimispäiväkirjaan.
  • Pohdi millaisia valmiuksia ja vahvuuksia sinulla itselläsi on? Missä olet erityisen hyvä ja miten osaamistasi voisi hyödyntää yhteisessä kahvilassa?

TEHTÄVÄ 2: KAHVILAN TOIMINTA-AIKA JA MARKKINOINTI (kesto noin 1 oppituntia)

  • Käydään läpi aiempien tehtävien huomioita (ryhmäkeskustelujen anti, oppimispäiväkirjaan kirjatut huomiot).
  • Päätetään kahvilan ajallinen kesto ja paikka. Vaihtoehtoina ovat mm. Ravintolapäivään osallistuminen http://www.restaurantday.org/fi/, jonkin koulun tapahtumapäivän hyödyntäminen (avoimet ovet, vanhempainillat tms.) tai koko vuoden yrittäjyys Vuosi yrittäjänä-ohjelman parissa http://nyvuosiyrittajana.fi/. Kahvilan sijainti riippuu myös sen ajallisesta kestosta: yhtenä päivänä se voidaan varmaankin arkena toteuttaa koulussa, ravintolapäivä on tyypillisesti viikonloppuna, joten koulun tilat eivät ehkä ole käytössä. Missä kahvilan asiakkaat liikkuvat? Ajatukset kirjataan oppimispäiväkirjaan.
  • Pohditaan, miten asiakkaille saadaan tieto kahvilasta: käytetäänkö markkinointikanavana sosiaalista mediaa ja/tai muita keinoja? Yhteistyö sekä kuvataiteen että englannin kanssa.